Het college van burgemeester en schepenen geeft een negatief advies voor de verkaveling Katerat in Sluis. Deze plek is niet de geschikte locatie om te verdichten met een grote verkaveling. Bovendien willen we niet verder raken aan het centraal gelegen bos van de Galbergen.

We willen dit gebied maximaal vrijwaren als groene long voor alle inwoners. Verder knabbelen aan dit groene recreatiegebied brengt het welzijn van een groot aantal inwoners ernstige schade toe.

Het college van burgemeester en schepenen komt tot deze conclusie op basis van een grondige analyse van het ingediende dossier, alsook een eerste kennisname van de ingediende bezwaarschriften.

Het PRUP Pastoor Wuytsstraat activeerde het woonuitbreidingsgebied Katerat waardoor het sinds 2012 juridisch mogelijk is dit gebied te ontwikkelen als woonverkaveling.

Sinds 2012 vonden evenwel heel wat maatschappelijke veranderingen en evoluties plaats. Dit vertaalde zich in tal van visiedocumenten op Vlaams en provinciaal niveau. In al deze beleidsvisies staat het vrijwaren van de open ruimte centraal.

Deze nieuwe beleidsvisies vormen een belangrijke basis voor het college van burgemeester en schepenen om gemotiveerd af te wijken van het huidige planologisch afwegingskader voor dit gebied.

Vrijwaren van de open ruimte

ü Het Beleidsplan Vlaanderen benadrukt in de strategische visie dat open ruimte in de toekomst maximaal moet gevrijwaard blijven.

Al bebouwde ruimte intensiever gebruiken moet de bevolkingsgroei opvangen, niet het aansnijden van open ruimte. Woon- en werkplekken bevinden zich best dicht bij collectieve knooppunten en voorzieningen.

ü De conceptnota Ruimte als onderdeel van de strategische visie van de provincie Antwerpen stelt dat de bijkomende inname van open ruimte moet vermeden worden.

ü In aanloop naar het gemeentelijk beleidsplan 2020 – 2025 organiseerden we het participatietraject 'Wat denk jij? Samen maken we #MooiMol'. Het vrijwaren van de bestaande open groene ruimte én de creatie van extra groen bleek een belangrijke bekommernis van vele inwoners.

Verkaveling Katerat druist in tegen bovenstaande beleidsvisies. In plaats van het versterken van de open ruimte, zou de verkaveling de groene zone Galbergen verder aantasten. Dit heeft een negatieve impact op bijzonder veel inwoners die dagelijks via zachte recreatie van deze groene long genieten.

Verder benadrukt het gemeentebestuur het belang van 'de groene rug', vertrekkende van de Galbergen over de Haakstraat, Egelsvennen, Rollekens/Sint-Theresiastraat, 15 Kapellekens en zo verder richting de bossen van VITO/SCK-CEN.

Mobiliteitsimpact

Ook onze verkeersdienst geeft aanvullend een ongunstig advies. Dit advies heeft te maken met een aantal technische facetten van het verkavelingsontwerp, waaronder de lengte van een doodlopende weg, de te beperkte afmetingen van de keerlus en het feit dat sommige garages of carports niet rechtstreeks uitgeven op de rijbaan.

Daarnaast ligt de dichtstbijzijnde bushalte op 900 meter, wat betekent dat de verkaveling slecht aansluit op openbare vervoersmogelijkheden. Een verkaveling op deze locatie stimuleert het autoverkeer.

Het advies van het Vlaams Agentschap voor Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) stelt dat deze bijkomende wooneenheden eveneens een extra belasting vormen voor het al bijzonder drukke kruispunt van de N18 (Turnhoutsebaan) met Achterbos en Sluis. Verder bevat het verkavelingsontwerp volgens MOW niets over deelmobiliteit en het stallen van fietsen.

Impact op gehucht Sluis

Door de schaalgrootte van de verkaveling vrezen we in totaliteit een te grote impact op het gehucht Sluis. Het volledig invullen van de verkaveling met 72 bijkomende wooneenheden betekent voor Sluis een bevolkingsaangroei van maar liefst 8 procent.

Past niet in deze rustige woonbuurt

De typologie van de nieuwe woningen in de verkaveling sluit niet aan op het bestaande woonweefsel in de buurt. In de nabijgelegen woonbuurt Hoogblok staan vrijwel uitsluitend vrijstaande eengezinswoningen, terwijl de nieuwe verkaveling op kleinere kavels zowel vrijstaande als halfopen woningen bevat.

Daarnaast voorziet het verkavelingsontwerp nog een appartement met vier bouwlagen. Dit vormt een veel te groot contrast met het aanpalende parkgebied Galbergen.

Ook inzake bouwdichtheid vormt de nieuwe verkaveling een breuk met de bestaande situatie in de buurt. De dichtbebouwde verkaveling past niet op deze locatie. De garages of carports die de vrijstaande en halfopen woningen aan elkaar koppelen, zullen gesloten gevellijnen doen ontstaan.

Weg in private eigendom

Ook juridisch stelt er zich nog een probleem. Op dit moment is een deel van de bestaande Bremstraat nog in private eigendom. De wegbedding werd officieel nooit overgedragen aan het gemeentebestuur.

Als de verkavelaar hier een nieuwe weg wilt aanleggen, dan moet hij een overeenkomst afsluiten met de private eigenaar(s). Eén van de eigenaars stelt in zijn bezwaarschrift dat hij geen overeenkomst wenst aan te gaan.

Wat nu?

Dit negatief advies is bestemd voor de provinciale omgevingscommissie. Deze commissie ontvangt ook van andere instanties de nodige gemotiveerde adviezen. Vervolgens komt de commissie tot een eigen gebundeld advies.

Dit wordt overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt de uiteindelijke beslissing over de vergunningsaanvraag. Na deze beslissing hebben alle betrokkenen nog de mogelijkheid om een beroepsprocedure in te stellen bij de deputatie van de provincie Antwerpen. Deze maakt een nieuwe beoordeling van het dossier en neemt een eigen beslissing.